Методичні поради

Технологія особистісно зорієнтованого навчання
  1. Розвиток і саморозвиток особистості виходячи із його індивідуального досвіду, здібностей, інтересів.
  2. Головні ідеї: 
  • розвиток пізнавальних збібностей;
  • максимальне розкриття індивідуальності;
  • перевага навчання;
  • навчання - суто індивідуальна діяльність кожного;
  • головна увага - суб'єктивному досвіду.
3. Основні вимоги:
  • навчальний матеріал повинен бути варіативний;
  • активне стимулювання учня до саморозвитку
  • навчання має виявляти субєктивний досвід учня.
4. Склад освітнього процесу:
  • у центрі навчання - учень;
  • навчання як процес;
  • співробітництво та взаємодопомога;
  • колективна та індивідуальна діяльність;
  • гнучкість.
5. Урок особистісно орієнтованого навчання:
  • орієнтація (мотивація, орієнтування в темі, опора на досвід);
  • цілепокладання (рефлексія - що і для чого);
  • проектування (складання плану дій);
  • організація виконання плану (вибір завдань та способів рішення);
  • контроль і оцінення (самоконтроль і взаємоконтроль).
6. Діяльність учителя;
  • використання проблемних творчих завдань;
  • застосування завдань, що дозволяють учневі самому обирати форму навчання;
  • створення позитивного емоційного настрою;
  • повідомлення теми й організації моментів навчальної діяльності;
  • обговорення що зроблено і що можна зробити.
Технологія інтерактивного навчання
1.Інтерактивне навчання - створення комфортних умов навчання
2. Суть навчання:

  • співнавчання;
  • взаємонавчання;
  • навчання у співпраці;
3. Організація навчання:
  • рольові ігри;
  • моделювання життєвих ситуацій;
  • аналіз ситуації.
4. За формою організації навчального процесу:
  • кооперативне навчання;
  • обговорення дискусійних питань;
  • ситуативне навчання.
5. За розподілом інтерактивних методів:
  • превентивні (тренінги, консультації);
  • імітації ( інтелектуальні ділові ігри, диспути);
  • неімітаційні акції (лекція, практикум,конференція) 
Кооперативне навчання
1. Навчання у малих групах, основна відподільність за пізнавальний процес лежить на самих учнях,
2. Підготовка навчального матеріалу:
  • вибір текстів додаткової літератури;
  • розподіл навчального матеріалу на одиниці засвоєння;
  • розробка цільових завдань.
3. Орієнтація навчання
  • чути і слухати партнера;
  • знаходження інформації;
  • лист індивідуального контролю.
4. Хід навчального заняття:
  • кожен опрацьовує свій матеріал;
  • обмін знань з партнерами;
  • усвідомлення інформації.
Проектне навчання
1. Використання, розвиток та збагачення власного досвіду учнів.
2. Проект - сукупність ідей, текстів, документів для створення реального обєкта, предмета, практичного продукту.
3. Організація проекту:
  • визначення теми і мети;
  • формування проблеми;
  • гіпотези її розв'язання.
4.Планування діяльності в проекті:
  • визначення джерел інформації;
  •  опис бажаних кінцевих результатів;
  • розподіл завдань.
5. Дослідження теми:
  • збір необхідної інформації;
  • аналіз зібраної інформації;
  • висновки та пропозиції.
6. Види проектів:
за метою
  • дослідницькі;
  • творчі;
  • інформаційні;
  • практично-зорієнтовані.
за часом
  • корткотермінові (1-2 уроки);
  • середньої тривалості (від тижня до місяця);
  • довготривалі (1-2 місяці).


Методика проведення рефлексії на уроці включає такі стани:
         1. Зупинка дорефлексійної діяльності. Всяка попередня діяльність має бути завершена чи призупинена. Якщо виникли труднощі в розв’язанні проблеми, то після рефлексії її розв’язання може бути продовжене.
         2. Відновлення послідовності виконаних дій. Усно чи письмово  відтворюється все, що зроблено, в тому числі і те, що на перший погляд здається дріб’язковим.
         3. Вивчення відтвореної послідовності дій з точки зору її ефективності, продуктивності, відповідності поставленим завданням. Параметри для аналізу рефлексійного матеріалу вибираються із запропонованих учителем.
         4. Виявлення і формулювання результатів рефлексії. Таких результатів може бути виявлено кілька видів:
-         предметна продуктивна діяльність – ідеї, пропозиції, закономірності, відповіді на запитання тощо;
-         способи, які використовувались чи створювались в ході діяльності;
-         гіпотези щодо майбутньої діяльності.

Технологія проведення рефлексії підсумкового етапу

         На першій стадії:

Ø     використовуйте відкриті запитаня як? чому? що?
Ø     виражайте почуття
Ø     наполягайте на описовому, а не оціночному характері коментарів
Ø     говоріть про зроблене, а не про те, що могло бути зроблено
На другій стадії:
Ø     запитуйте про причини: чому? як? хто?
Ø     вникніть у відповідь. Чому цього немає? Що було б, якщо?
Ø     шукайте альтернативні теорії. Чи є інша можливість?
Ø     підберіть інші приклади. Де ще відбувалося щось подібне?
Ø     наведіть думки незалежних експертів.
На третій стадії:
домагайтеся, щоб учні взяли на себе зобов’язання щодо подальших дій

Оцінювання учнем власної участі в роботі малої групи

(один із варіантів)
Прізвище, ім’я.
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1.     Ви брали активну участь у роботі групи____________
2.     Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група_______________
3.     Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи___________
4.     Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим_____________
5.     Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед____________
6.     Ви доповідали класу про результати групової роботи___________
Всього балів _____________

                   

Вихід з "рольової гри"

 Після закінчення вправи проводиться ретельний і поглиблений аналіз учасниками та “спостерігачами” набутого досвіду, їхніх думок та почуттів. Для цього проводиться детальне обговорення ситуації, кожен учасник відповідає на запитання:
-         Як ви себе почували в тій чи іншій ролі?
-         Що подобалось під час гри, а що – ні?
-         Чи бували ви самі в подібній ситуації?
-         Чи була вирішена проблема? Чому? Як вона була вирішена?
-         Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
-         Чи доводилося вам потрапляти в подібну ситуацію?
-         Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
Таким чином, формулювання результатів вчителем під час проектування уроку є обов’язковою і важливою процедурою. Однак досягти результатів у інтерактивній моделі ми можемо тільки залучивши учнів до діяльності. Отже, вони теж повинні розуміти, для чого вони прийшли на Ваш урок, до чого їм треба прагнути і як будуть перевірятись їхні досягнення. Еталонною є ситуація, коли після уроку учень не тільки знає, розуміє чого він досяг, а й чого він хотів би, мав би досягти на наступному уроці з предмета, чого він взагалі хоче від Вас і Вашого курсу для свого життя.


Чи отримував я таку інформацію раніше?
-         Чого стосується ця інформація? Що я можу з нею зробити?
-         Чи можна вважати, що це те саме, з чим я мав справу вчора чи минулого місяця?

Літературна географія
Активні методи навчання
Інтерактивне навчання

Комментариев нет:

Отправить комментарий